Erdei Iskola - Márokpapi

Élményekben gazdag öt napot töltöttünk Márokpapin a Csiperke Erdei Iskolában, 2016.04.18-22-ig. A lehetőséget a Környezet - és Természetvédelmi Oktatóközpontok Országos Szövetsége a Svájci - Magyar Együttműködési Program 4. prioritási területének, SH/4/10 azonosító számú „Égigérő tanterem” című pályázatának köszönhetik a gyerekek és az őket kísérő pedagógusok.
Az erdei iskola a Szatmár-Beregi Tájvédelmi Körzet szívében lévő Márokpapi községben található. A program során a gyerekek megismerkedhettek a Beregi-sík érintetlen természeti és kulturális kincseivel, formálódott a környezettudatos gondolkodásmódjuk. A nagy kiterjedésű erdők és festői ligetek környezetében egész hétre szóló változatos programokban vehettünk részt, erdőt-rétet bebarangolva találkozhattunk a Beregi táj változatos, védelemre méltó állat-, növény- és gombaritkaságaival.

A tábor a falu végén helyezkedik el, ahol az épületet övező nagy porta egyaránt alkalmas szabadtéri játékokra, sportolásra (tollaslabda, röplabda, asztalitenisz, futball). Az udvaron lévő szalonnasütő és tűzrakó hely még hangulatosabbá tette az itt eltöltött csillagfényes estéket.
Az első napon, Nyíregyházán útba ejtettük a Tuzson János Botanikus Kertet, ahol megismerkedhettünk a kert történetével és növényeivel. Késő délelőtt érkeztünk a táborba. Miután elfoglaltuk a szállásunkat, megismerkedtünk a közvetlen környezettel és vendéglátóinkkal. A délután folyamán rövid túrát tettünk, ahol a Beregi-sík jellegzetes növényeivel ismerkedtünk. A túra végén cserjeismereti játékban bizonyítottuk, a tananyag elsajátítását. Az esti program csillagtúra volt, ahol az éjszaka hangjait figyelhettük meg. Az elméleti foglalkozás után a terepen tájékozódtunk a csillagok segítségével és csillagképeket kerestünk.
A második napon kirándulásra indultunk a Csiperke Tanösvényen és a Téb-erdőben is jártunk. Megfigyelési szempontok és a tájékoztatótáblák alapján a tanösvény vezető füzet feladatait oldottuk meg. Megkerestük az erdő fogalmát, alkotóit, felépítését, szezonális és ciklusos változásait, Magyarország fás társulásait. A délután folyamán nagyon érdekes program várt ránk, hiszen mikroszkopizálhattunk. Többféle növényt, lepkeszárnyat, gombát és termést is megvizsgáltunk a mikroszkóp alatt majd lerajzoltuk a füzetünkbe a látottakat. Este szalonnasütés következett, majd éjszakai természetjáró túra.
A harmadik nap reggelén elindultunk az érdekes és egyben fárasztó túrára a tarpai hegyhez. Több, mint 11 kilométert gyalogoltunk, erdőn - mezőn, gyümölcsösön és szőlőhegyen keresztül. A cél terepmunka, növényhatározási gyakorlat, gyógynövények ismerete és gyűjtése volt. Felértünk a csúcsra, ahol megcsodálhattuk a romvulkánt, amely a Beregi-Síkság egyik kiemelkedő geológiai érdekessége. A belső-kárpáti vulkáni övezet részének tekinthető, mely egy törésvonal mentén helyezkedik el. A mára már felhagyott bányarészeket virágok sokasága, kökény és vadrózsabokrok, a hegy oldalát pedig szőlőültetvények, gyümölcsösök és apróbb présházak tarkítják. A hegyet borító lösztakarón évszázadok óta folyik szőlőtermesztés, az így megtermelt szőlőből a helyi gazdák készítenek mustot és bort. Ebéd után következett a biciklitúra Tivadarra, közben rengeteg gyümölcsöskertet és tintagombát láttunk. Útközben megnéztük az újonnan elkészült zsilipet. Majd megérkeztünk a Tiszához, ahol megcsodálhattuk a folyót, a nemzetközi Tisza-túra egyik állomását.
A negyedik nap reggelén egy fényes napra keltünk fel, reggeli után faluismereti sétára indultunk, ahol megcsodálhattuk a falu templomának haranglábját. A gyerekek a délelőtt folyamán befejezték a munkafüzeti feladataikat. Ebéd után számháború, majd faluismereti vetélkedő következett, ahol a gyerekek kiélhették játékosságukat. Az éj leszállta után a gyerekek a sűrű – sötét erdőbe indultak bátorságpróbára, ahol mindenki helytállt.
Az ötödik nap délelőttjén várt még ránk egy tájfutás, ahol a gyerekek az öt nap alatt szerzett tudásukról adhattak tanúbizonyságot. A Téb – erdő egyes pontjain feladatlapok várták a gyerekeket, akik az időt is beosztva, igyekeztek azt helyesen kitölteni. Ebéd előtt volt az eredményhirdetés, ahol az öt nap eredményei alapján hirdették ki a csoportok pontszámait és helyezéseit.
Nagyon élménydús és tudást gazdagító öt napot töltöttünk el. Köszönjük a lehetőséget a gyerekek nevében.